Act. 2 Films actuals d’inspiració “social”. La temàtica de les drogues i de les “tribus urbanes”: “La naranja mecánica”

 
 
La naranja mecánica, de Stanley Kubrick (1971)
 
Durada: 137 min, que repartirem en tres sessions (6, 12 i 13 de febrer)
 
naranja%20mecanica
 
 
Alex i els seus "drugos" són una colla de joves sofisticats que troben en la ultraviolència i el mete-i-saca mete-i-saca les seves aficions preferides. Paradoxalment, el nostre protagoniste és, a part d’un monstre pervers, un jove intel·ligent i sensible a la música, sobretot a la de Beethoven. És curiós que una pel·lícula que parla de gent jove (tot i que des d’una òptica surrealista) no inclogui la música que aquesta escolta habitualment.
A partir de la novel·la d’Anthony Burgess, Kubrick construeix un film delirant al ritme de la música del geni de Bonn, Dvorak, Korsakov i d’altres. Espero sincerament que les peripècies de l’Àlex no us inspirin excessivament. És una pel·lícula importantíssima i polèmica que cal veure almenys un cop a la vida.
 
"No es justo que sienta náuseas oyendo al gran Ludwig Van" (Alex)
 
 
La pel·licula servirà per reforçar els continguts de l’assignatura de "música" en el següent:
 
 
TEMA 4: La música del classicisme: Beethoven, i sobretot la seva 9a Simfonia, són els protagonistes gairebé absoluts de la banda sonora. Cal destacar també la pertinència dels passatges musicals escollits, i que la 9a no forma part de les audicions obligatòries del curs, així que aquesta és una bona manera de sentir-la (si és que les imatges ens deixen apreciar-la).
 
TEMA 6: La música del Romanticisme i el Nacionalisme musical: Gran part de la banda sonora correspon a música simfònica clàssica i romàntica, o algunes adaptacions seves. Dvorak i Rimski Korsàkov són alguns dels compositors que hi apareixen.
 
 
Qüestionari: data de lliurament 27 de febrer
 
Les qüestions 1, 2 i 3 valen dos punts, mentre que la 4 val 4 punts.
 
 
1. On creus que comença el cicle de la violència? qui és el més violent, els nostres protagonistes o l’Estat?
 
2. Creus que l’Alex és víctima o botxí? per què?
 
3. T’agrada com estan disposats els números musicals? t’agradaria conèixer la música de Beethoven després de sentir-la al film?
 
4. Què opines de la pel·lícula? t’ha agradat? fes-ne una valoració crítica tenint en compte els següents factors: qualitat i idoneïtat musical, posada en escena, versemblança de la narració, guió, treball dels actors, rimte de la narració, treball del director. Aquesta qüestió has de respondre-la amb un mínim de 200 paraules (1250 caracters) i un màxim de 400 paraules (2500 caracters) aproximadament.
 
Temes que podrien desenvolupar-se a partir d’aquest film:
 
– Stanley Kubrick i la música culta. Història d’un idil·li.
 
– La figura del "malvat sensible" al cinema.
 
– Hitler i Beethoven.
 
Aquesta entrada ha esta publicada en Activitats crèdit variable "Música i cinema". Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s