MÚSICA I CINEMA, Programació

 

 

CRÈDIT VARIABLE “MÚSICA I CINEMA”

 

Introducció

 

Es tracta d’un crèdit variable de segon cicle d’ESO de música que es desenvoluparà al segon quadrimestre, a 4rt curs d’ESO. El crèdit està adreçat a nois i noies de 15 i 16 anys d’edat, aproximadament.

La programació s’estructura en 17 sessions d’una hora de durada cadascuna. Es duran a terme dues sessions setmanals els dimarts i dimecres pel matí.

El crèdit està pensat per reforçar els continguts de l’assignatura de Música de 2n cicle d’ESO amb coordinació amb les assignatures de Socials i de Tecnologia.

 

Continguts

 

Procediments

 

  1. Recerca de fonts documentals.

1.1   Anàlisi de quadres de relació cronològica que relacionin els fets narrats a les pel·lícules amb esdeveniments històrics i culturals.

1.2   Recerca i elaboració de dades sobre l’autor/a i la seva obra relacionant-les amb dades importants de l’època, si es tracta de biografies de músics.

1.3   Utilització de tècniques de resum-esquema.

1.4   Comentari de textos.

1.5   Us de biografia per a l’ampliació de coneixements sobre els films treballats.

 

  1. Visionat de pel·lícules significatives.

2.1   Visionat actiu de pel·lícules i fragments significatius.

2.2   Identificació en el visionat dels fragments musicals i enquadrament d’aquests en un marc estètic i cronològic.

2.3   Reconeixement auditiu dels instruments i de les agrupacions instrumentals en les obres treballades.

 

  1. Lectura i escriptura de fragments musicals.

3.1   Utilització de partitures per a la comprensió de les obres que apareguin.

 

  1. Recepció de la pel·lícula i de la banda sonora.

4.1   Expressió verbal i escrita de les sensacions produïdes pel visionat de les pel·lícules i l’audició de la banda sonora.

4.2   Resolució de qüestionaris i tests sobre els problemes que plantegi la filmografia treballada.

4.3   Indagació i debat al voltant dels continguts del crèdit.

4.4   Plantejament de problemes estètics i històrics sobre la base de la reflexió personal.

 

Fets, conceptes i sistemes conceptuals

 

1.      L’Edat Mitjana. La visió actual sobre aquest període per part d’alguns/es directors/es de cinema, i de com aquests/es la tracten musicalment. Diferents propostes artístiques.

  1. El Barroc com a època dels primers “grans genis” coneguts. “L’artesà en front del geni inspirat”.
  2. El classicisme de Mozart i Amadeus, o la història d’una ficció popularitzant.
  3. Beethoven al cinema.
  4. El Romanticisme des de diferents angles i nacions.
  5. El món del musical.
  6. La “banda sonora original” com a obra artística. Alguns dels principals compositors de bandes sonores.
  7. Films actuals d’inspiració “social”. La temàtica de les drogues i de les “tribus urbanes”.
  8. Músiques d’altres cultures.

 

Actituds, valors i normes

 

1.      Interès per conèixer els diferents gèneres musicals i les seves funcions dins el cinema.

  1. Apreciació de la interacció entre el so i la imatge.
  2. Obertura i respecte envers les produccions cinematogràfiques d’altres èpoques, estils i cultures.
  3. Valoració dels paràmetres formals que incideixen en el fet de musicar imatges i narrar històries.
  4. Valoració crítica enfront el consum indiscriminat de música, cinema i televisió.
  5. Aplicació de criteris valoratius en la idoneïtat de les bandes sonores.

 

Objectius

 

1.      Conèixer els diferents papers que la música pot tenir dins una producció cinematogràfica.

  1. Distingir, per mitjà de l’audició i del visionat, els estils i les estètiques pròpies de cada temps.
  2. Reconèixer algunes composicions que són el fonament del repertori occidental.
  3. Situar cronològica i geogràficament els principals compositors que apareguin.
  4. Relacionar la obra musical amb el gust i la societat que reflecteix.
  5. Analitzar la informació i extreure’n conclusions.
  6. Adquirir l’hàbit d’escoltar i de visionar atentament.
  7. Respectar tot fet cultural, acceptant criteris i gustos diferents i exposant el propi criteri amb argumentacions lògiques i raonades.
  8. Valorar la tasca de recerca com a complement de la percepció i com a font d’enriquiment cultural.

 

Activitats d’aprenentatge: m’estic trobant que moltes pel·lícules no estan disponibles, o estan descatalogades, així que les aniré substituint per d’altres d’equivalents.

 

  1. El contingut 1 es treballarà a partir del film Excalibur, de John Boorman. Es treballaran els diferents elements que configuren la història artúrica: personatges, mites, etc., i el tractament personal del director que l’aproxima al món de l’òpera wagneriana. Cal destacar que l’alumnat ja ha visionat El nombre de la rosa a l’assignatura de música.
  2. El contingut 2 es treballarà a partir dels films Tots els matins del món, d’Alain Corneau, i de Mi nombre es Bach de Dominique de Rivaz.
  3. El contingut 3 correspon a la pel·lícula Amadeus, de Milos Forman.
  4. El contingut 4 es treballarà amb Amor inmortal, de Bernard Rose.
  5. El romanticisme pren un relleu especial amb films com Remando al viento, de Gonzalo Suárez, Ludwig de Luchino Visconti, i El viaje de invierno.
  6. El contingut 6 correspon a les pel·lícules Moulin Rouge, de Baz Luhrmann i Grease, de Randal Kleiser.
  7. El contingut 7 es treballarà a partir dels films, Vértigo, d’Alfred Hitchcock,  Blade Runner de Ridley Scott i La guerra de las galáxias, de George Lucas.
  8. El contingut 8 correspon a les pel·lícules Los chicos del coro, de Cristophe Barratier, Quadrophenia, de Franc Roddam, The Wall, d’Alan Parker,  La naranja mecánica, de Stanley Kubrik, i Transpotting, de Danny Boyle.
  9. El contingut 9 correspon al film La boda del Monzón, de Mira Nair.

 

Temporització

 

Per evitar una sobrecàrrega de film històric, el més convenient és combinar els diferents estils i temàtiques.

 

         Excalibur.

         La naranja mecánica.

         Tots els matins del món.

         Moulin Rouge (opcional)

         Amadeus.

         Quadrophenia.

         Mi nombre es Bach (opcional. Substituible per Farinelli)

         Grease

         Remando al viento.

         Blade runner.

         Amor inmortal

         Transpotting

         The Wall.

         Ludwig (opcional)

         Los chicos del coro.

        La guerra de las galáxias (opcional)

         La boda del Monzón.

         Vértigo.

         El viaje de invierno (opcional)

 

Avaluació

 

L’avaluació tindrà en compte aspectes cognitius i conductuals. L’actitud a classe significarà el 30% de la nota global, els qüestionaris sobre les pel·lícules un 20%, el treball i la seva exposició un 25% i el control escrit final el restant 25% de la nota.

Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s