La música medieval

Qüestionari sobre “El Nombre de la Rosa”

Assignatura: Música

 

Nom:

Grup:

 

Cal respondre totes les qüestions, i fer-ho amb brevetat.

 

  1. A quin segle s’esdevenen els fets narrats?
  2. Digues el nom d’almenys dues ordres religioses presents a la pel·lícula.

 

  1.  Creus que la música té un paper important al film? Per què (o per què no)?

 

 

 

 

 

  1. Quina mena de música canten els monjos tots plegats al cor de l’església? En quin espai està situat el cor?

 

  1. Qui és l’autor del tractat pel que es cometen els assassinats? Recordes el nom del llibre?

 

 

  1. Qui és l’autor de la novel·la que inspira la pel·lícula? Digues un parell d’obres més del mateix autor (si cal, busca-ho per internet o a la biblioteca).

 

 

 

7.Què opines del film? (màxim set línies. Aprofita el dors del full)

 
 
 
 
 
 
Les audicions obligatòries són les següents:

 

         Cant gregorià: Diviserund, salm 21 (monodia)

         Música de Trobadors: Quant ay lo món consirat (monodia)

         Cant de la Sibil·la: Sibil·la catalana (versió polifònica)

         Escola de Notre Dame de París (Ars antiqua): Pérotin, Nativitas gloriose (polifonia)

         Guillaume de Machaut (Ars nova), Gloria in excelsis Deo de la Missa de Notre Dame

 
Podeu escoltar-les seguint aquest enllaç:
 

LA MÚSICA A L’EDAT MITJANA

 

1. Periodització: s. V dC – s. XV (podem recordar dues dates interessants: l’any 476 [el de la caiguda de Roma] i el 1453, [el de la presa de Constantinoble per part dels turcs]). Tot i que actualment es considera el final de l’Edat Mitjana en música cap el 1430.

2. Conceptes:

2.1 monodia (cant a una sola veu [o sigui, composició realitzada a partir d’una sola línia melòdica]) i polifonia (que combina diverses veus o parts vocals diverses, però independents, [i que formen un tot coherent]).

2.2 Música religiosa, que té a veure amb el fet religiós (com el cant gregorià, per exemple) i Música profana, que no té a veure amb la religió, com la música de trobadors.

2.3 Cant sil·làbic (es canta una nota per a cada síl·laba) i cant melismàtic (es canta una sola síl·laba repartida entre vàries notes).

 

Segles

Esdeveniments històrics

Tipus de música religiosa

Tipus de música profana

Compositors

Característiques

V-IX

711, arribada dels àrabs a la península ibèrica. 795, marca hispànica.

Litúrgies diverses

 

Anònimes

Ritme de difícil o impossible lectura

IX-X

 

Cant gregorià (monòdic) (atribuït al papa Gregori El Gran), Cant de la Sibil.la (monòdic)

 

Anònim

X-XII

Ripoll, centre musical i d’ensenyament de primer ordre.

Primeres polifonies Ars Antiqua

 

Hildegard von Bingen

XIII

1213, batalla de Muret: la Corona catalana renuncia a l’expansió pel sud de França.  Creació de les primeres universitats. París, centre cultural d’Europa. Tomasso d’Aquino.

Escola de Notre Dame de París (polifonia)

Música de trobadors, trobers (monòdica) i juglars.

Compositors: Léonin, Pérotin, Berenguer de Palou, Bernart de Ventadorn, etc.

Ritme més ben interpretable

XIV

Pesta negra, gran mortaldat arreu del continent. Discussions entre les Ordres mendicants (franciscans i dominics) i el Papa sobre la pobresa de Crist.

Ars Nova (polifonia), Llibre vermell de Montserrat (monodia)

 

Compositors: Phillippe de Vitry, Guillaume de Machaut, F. Landini

Ritme ben llegible

 

 

Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s